Revenances (2000)
Revenances is a website and virtual reality installation that tells the story of a meeting or separation. The fiction is uncertain, it mixes future events and memories and hesitates between several temporalities. Perhaps the narrator is dead and is going through the memory of her existence. We navigate from one space to another, they are rooms with a bed, a window. We discover through this labyrinthine navigation the fragments of a story to be reconstructed.
She falls into a space bathed in emptiness whose walls, floor and ceiling are absent. Only lines that she can cross. There a chair, in the distance a bed. Windows. An exit door. She has to travel distances to come into contact with objects. Sometimes she moves unintentionally as if possessed. She crosses the chair, a man smokes a cigarette, the smoke coming into contact with her body. On the bed, a woman is touching her back with her hand, she is touching her skin. In the windows, other windows: the clouds and snow of a television. Two lights projected. She moves from space to space.
–
Revenances est un site Web et une installation de réalité virtuelle qui raconte l’histoire d’une rencontre ou d’une séparation. La fiction est incertaine, elle mêle des événements à venirs et des souvenirs et hésite entre plusieurs temporalités. Peut être la narratrice est-elle morte et traverse-t-on la mémoire de son existence. On navigue d’un espace à un autre, ce sont des pièces avec un lit, une fenêtre. On découvre par cette navigation labyrinthique les fragments d’une histoire à reconstituter.
Elle tombe dans un espace baigné de vide dont les murs, le sol, le plafond sont absents. Seulement des lignes qu’elle peut traverser. Là une chaise, à distance un lit. Des fenêtres. Une porte de sortie. Il lui faut parcourir des distances pour entrer en contact avec les objets. Parfois elle se déplace sans le vouloir comme possédée. Elle traverse la chaise, un homme fume une cigarette, la fumée qui entre en contact avec son corps. Sur le lit, une femme touche de sa main son dos, elle touche sa peau. Dans les fenêtres, d’autres fenêtres : les nuages et la neige d’une télévision. Deux lumières projetées. Ellepasse d’espace en espace.
Une collaboration entre Grégory Chatonsky et Reynald Drouhin
Voix-off : Julie Morel
Résidence de création : C3 (Budapest, Hongrie)
Exposition : Biennale d’art contemporain de Montréal 1999
Curator : Sylvie Parent